Vložil: spravce
Aktualita

Pokud se řekne whisky, vybaví se i naprostému laikovi Skotsko, pak možná Irsko a třeba USA. Tento ušlechtilý alkohol se ale vyrábí i v dalších zemích, mezi které patří i ta naše. A nedávné úspěchy značky GOLDCOCK dokazují, že whisky není v zemi, v níž v destilátech dominují ovocné pálenky, jen do počtu.

Whisky GOLDCOCK není žádnou novinkou, vždyť se vyrábí už od roku 1973, kdy s její produkcí začala u Olomouce se nacházející Likérka Dolany. Srovnávat ji s desítky let pečlivě a pomalu laděnými skotskými single malt whisky by nebylo férové, ale rozhodně se nejednalo o nějaký patok.

Ostatně destilát vyráběný výhradně z českých surovin ocenil v 90. letech při návštěvě České republiky i Jim Murray, autor prestižní Whisky Bible a jedna z nejuznávanějších kapacit v oboru.

Po krachu původní likérky se značka i se zásobami dostala v roce 2006 do portfolia vizovické destilérky RUDOLF JELÍNEK. V nabídce byla tříletá míchaná whisky a 12letá single malt, v záloze ale stále byly četné zásoby ještě starších whisky, které ležely ladem.

Co s tím?

Ve firmě si uvědomovali, že by byla obrovská škoda nevyužít je, začalo se tak řešit, co s nimi udělat. S vědomím, že hlavní činnost firmy rozhodně není produkce whisky, se v roce 2014 sjeli do Vizovic na pozvání destilérky odborníci na whisky, aby pomohli s revizí zásob a určením dalšího směru výroby značky GOLDCOCK.

Výsledek přišel už o rok později, kdy se na trh dostal ročník 1992, a to ve dvou verzích. První ředěná v síle 49,2 % alkoholu, což odpovídá rovnoběžce protínající Vizovice, a druhá v sudové síle 61,6 % alkoholu.

„Jde o sladové whisky věrné naší představě o tom, jak má taková whisky vypadat – bez filtrace za studena a bez dobarvení,“ uvedl pro Novinky Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel palírny RUDOLF JELÍNEK.

Někteří znalci a milovníci whisky sice při zjištění, že existuje více než 20letá česká single malt, nechápavě kroutili hlavami a pochybovali o smyslu takové produkce, ale zanedlouho přišel úspěch, který všechny kritické hlasy utnul.

Zmíněný Jim Murray totiž ve své Whisky Bibli pro rok 2016 ohodnotil verzi GOLDCOCKu v sudové síle 97 body ze sta. Od roku 2003, kdy začal publikaci vydávat, neudělil žádné whisky více než 97,5 bodu, bez přehánění tak lze říct, že se pro českou značku jednalo o vpravdě fenomenální úspěch.

Poté se na trh dostala část ročníku 1995, opět ve verzi se 49,2 % alkoholu a sudové síle, což je postup, jaký hodlají podle Motyčky u Jelínka dodržovat. Zároveň se v destilérce vrátili k ročníku 1992 a společně s olomouckým barem Black Stuff, který je už léta oceňován jako jeden z nejlepších pivních barů u nás, došlo letos k tzv. single cask stáčení, kdy se vybere jeden konkrétní sud a stočí se do lahví.

„Chtěli jsme ukázat, že i v našich podmínkách můžeme vyprodukovat lokální produkt světové úrovně. Náš single cask zrál v českém dubu, je vyroben z moravského sladu a také lahev je z České Republiky. Whisky jsme ponechali v sudové síle, je nefiltrovaná a barva je přírodní,“ vysvětlil motivaci za vznikem whisky Zdeněk Kortiš, majitel baru Black Stuff a mimo jiné i český ambasador značky Chivas Regal, takže opravdu odborník na slovo vzatý.

Tým z jeho baru se nejprve vydal do Vizovic, kde degustoval vzorky whisky. Pět vybraných pak putovalo do Olomouce, kde je ochutnali ještě hosté baru a milovníci whisky. Poměrně jednoznačně byl zvolen sud číslo 505, který se tak po letech vrátil opět do Olomouce. Sudová síla tentokrát činila 61,5 % alkoholu.

Smysl akce se potvrdil hned ve dvou rovinách. V té kvalitativní přišlo další ocenění od Jima Murrayho, který v čerstvě vydané edici Whisky Bible 2017 udělil tomuto stáčení 95,5 bodu. Sice je to méně než předchozích 97, ale v tvrdé konkurenci skotských a v poslední době především japonských whisky se jedná o slušný zářez. A zadařilo se i komerčně.

„Naše single cask stáčení jsme začali prodávat v květnu po premiéře na olomouckém food festivalu a hned následující měsíc jsme museli prodej pro obrovský zájem zastavit. Naši lahev však lze najít ve vybraných barech v Praze, Brně a samozřejmě v Olomouci,“ dodal Zdeněk Kortiš, který si pochvaluje, že se z whisky, kterou před pár lety znala jen část fanoušků a měla spíše regionální charakter, stává produkt objevující se čím dál tím častěji na barových pultech.

Na rostoucí zájem o whisky GOLDCOCK samozřejmě reagovali i u Jelínka a letos na podzim uvedli dvě limitované edice ročníku 1992 – jedna dozrávaná v sudu po slivovici, druhá pak po jablkovici. Je to očividně inspirace v trendu skotských whisky, které dozrávají třeba v sudech po sherry nebo portském, nicméně použití sudů po českých pálenkách je originální a zachovává snahu používat pouze lokální suroviny.

Staré zásoby ale pochopitelně nevydrží věčně, takže kromě těchto dvou edic je novinkou ještě osmiletá single malt, která už je kompletně z vizovické produkce a má být budoucností značky. V nabídce dále zůstává i 12letá whisky se zelenou etiketou, kterou Miroslav Motyčka označuje za pojítko mezi minulostí a budoucností značky, očekává se však, že její zásoby dojdou v horizontu několika příštích let.

„Navíc nadále rozvíjíme spolupráci s bruntálskou sladovnou, která pro nás v letošním roce připravila extra nakouřený slad. A na příští rok připravujeme žitný slad, abychom se mohli pokusit vyrobit žitnou whisky,“ dodal Motyčka, že fanoušci zlatavého destilátu se mají na co těšit.

Zdroj: https://www.novinky.cz/muzi/423537-ceska-whisky-slavi-uspechy-ve-svete.html

Post comment